torsdagen den 3:e januari 2013

"Egentligen är jag ganska trött på allt barnsnack, men...", del 327

Operation: Mat utan tjat har inletts. Vi har ett barn som äter lika lite som en fågelunge på fyra gram. Han har alltid varit liten i maten, men alltid ätit det som serverats. Ja, fram tills för någon månad sedan. Nu äter han nästan ingenting.

Vi har försökt att inte göra något stor grej av det, barn i Sverige svälter inte ihjäl, men vi ringde ändå BVC för att få tips på hur man som förälder ska undvika mattjatet. För barn som inte äter blir lättretade och orkar inte lika mycket. Hon konstaterade att barn som ska få syskon kan reagera så här och gav rådet att helt enkelt ge honom det han vill ha och gärna smyga in grönsaker vid sidan om. Så i dag åt vi en plockmiddag med tomatspets, majs, citronvatten, fiskpinnar, pasta, ris och pizza till efterrätt. Han åt! Massor! Av allt! Stor framgång!

Om du har fler tips på hur man får i en fågelunge mat (frukost, lunch, middag) och roliga, barnvänliga recept så tar jag tacksamt emot det i kommentarsfältet!

17 kommentarer:

  1. Jag hatade att äta frukost som liten – det gör jag fortfarande men numera tvingar jag i mig ändå – och det enda som funkade var små munsbitar. Mackor i storleken av en femkrona ungefär, som minisnittar liksom! Då kunde jag ta en i taget, slippa hugga in på nån jättesmörgås som bara kväljde mig.

    Så även plockfrukost tror jag skulle funka. Och lite variation: mjuka lättuggade grejer och knapriga saker som knastrar. Olika pålägg som inte smakar så mycket: leverpastej, mild ost, mjukost, sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här med plockmat verkar helt klart vara en hit och kanske inte så svårt att ordna fram heller.

      Radera
    2. Det enklaste är ju att bre en macka och bara stycka den i småbitar. Jag hade en gång en pojkvän som brukade göra det åt mig … Tror jag måste ta upp det med maken. ;)

      Radera
    3. Läste faktiskt din första kommentar när barnen åt kvällsfika. Det blev mackor i småbitar och apelsin till. Han åt!

      Radera
  2. Göra figurer av maten. Kanske inte det härligaste att pyssla med när man ska stressa med middagen men det behöver inte vara så svårt.

    Exempelvis trä igenom spagetti genom korvbitar och koka, så korven får "hår". "stämpla" potatisbitar eller skär ut legohuvuden i potatisen och koka ( för legofantasten).

    Idag serverade vi ett nytt matvete som var stenhårt, då presenterade vi det som "dinosauriemat" som bara de med starka dinosaurietänder kan äta..

    Ja inte funkar det här alltid, långt ifrån men ibland och det är alltid värt något!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spagetti genom korv fick vi tips om från annat håll! Måste helt klart testas!

      Radera
  3. Emma med trean i magen3 januari 2013 22:45

    Med en egen fågelunge till ätare som nu har uppnått tioårsåldern vågar jag lova att de inte svälter ihjäl. Det lite lättretade draget är dock mysigare att vara utan! Vårt bästa frukosttips är smoothies som man kan blanda i en massa nyttigheter i. Slinker oftast med lättare än smörgåsar, gröt eller flingor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smoothies är bra! Det gillar han (och jag!)

      Radera
  4. Vet inte hur bra det här tipset är, men jag var ju sjukt picky med mat när jag var liten/ung. Det i kombination med att jag var kraftigt underviktig gjorde mamma lätt panikslagen, så jag fick äta "vad jag ville". Så uppfattade jag det, men så var det såklart inte. Gillade jag inte limpmackor pga kanten? Nä, då tog vi bort kanten då, men mackan åt jag. Fläsk och bruna bönor? Jag fick fläsk och potatis pga hatade bruna bönor osv. Mamma gav mig 1-2 val som var enkla för henne att fixa, och för mig var det som att jag fick äta vad jag ville.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit lätt emot det där att bara ge det barnet gillar. "Här äter vi det som serveras" och det har också fungerat. Tills nu. Inser att jag får backa på det för ett tag.

      Radera
  5. Vuxna som vill gå ner i vikt tipsas ofta om att använda mindre tallrikar för att lura ögat att det är mycket mat, med barn som inte vill äta ska man göra tvärtom och använda en stor tallrik. Då ser det ut att vara mindre mat på tallriken och inte lika mastigt. Att låta barnet vara med och handla och laga maten är ju ett annat tips. Men det känns som att ni redan låter era barn vara delaktiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får helt enkelt bara använda våra stora tallrikar!

      Radera
  6. Jag är lite som du, att det som lagas äts och vill de inte så får de inget annat. Däremot så brukar jag bunkra upp med sånt som jag vet att de äter tex grönsaker. Mina älskar grönsaker så jag skär upp morotsstavar, gurka, körsbärstomater, kålrabbi osv så även om de bara tar två tuggor vanlig mat, äter de iaf massa grönsaker. Det är sjukt lätt att göra nyttiga smoothies också, jag brukar ha avocado och frusen spenat i min + havremjölk och massa bär och banan. då känner de inte vare sig avokado eller spenatsmaken men de får i sig massa nyttigt. Väldigt evil :D
    Och att gömma nyttigheterna!
    Gör tex ugnspannkaka med riven persiljerot i, syns inte, märks knappt i smaken. Gör en stor vitkålssallad till och steker bacon. Och så lite lingonsylt. Byter ut till fullkornsmjöl eller dinkel, har i 5-6 ägg och använder havremjölk = högre energivärde.
    Ahum, såg nu att detta blev värsta romanen sorry men när det kommer till mat kan jag prata på ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Massa bra tips! Tack Lena!

      Radera
    2. Roligt att du tyckte om dem. Uh! En annan bra sak är att göra sånt som de gillar ibland, typ Nuggets på McDonalds men egna. http://koala.nu/kitchen/index.php?s=nuggets
      Nu vet jag ju inte om dina gör det men mina är rätt förtjusta. Har en del barnvänliga recept så hör av dig om du vill att jag gör en lista. Har också märkt precis som nån ovan sa att om de själva får vara med och laga (det har jag ju sett att du gör med dina också) så har de en tendens att äta mer. Då vet de liksom var saker och ting kommer ifrån.

      Radera
  7. Hej,
    Jag läste precis en intressant artikel om det här. Tydligen kan det även vara genetiskt att inte gilla okänd mat...

    http://www.slate.com/articles/double_x/the_kids/2012/12/picky_eater_kids_their_eating_habits_might_be_your_fault_but_they_ll_survive.html

    SvaraRadera
  8. Hei, hei!
    Den norske bloggeren Susanne Kaluza har mange tips og forslag til hvordan gjøre maten morsom og fristende for de små. Jeg er litt skeptisk til for mye "dilling" med maten, men i perioder - og særlig i spesielle tilfeller, som om barnet har vært syk, eller ellers store forandringer i hverdagen - så kan det jo komme godt med! Se f.eks. her: http://www.susannekaluza.com/?p=4145

    Ingunn

    SvaraRadera

Dela vidare?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...